نوشيدن آب بيش از اندازه موجب مرگ مي شود‎!
نوشته شده توسط : کلینیک من

مسموميت آب(به انگليسي: Water intoxication)

با نوشيدن بيش از اندازه آب به وجود مي‌آيد. در اين صورت تعادل طبيعي الكتروليت در بدن به هم خورده باعث اختلال در عملكرد مغز مي‌شود. نوشيدن آب براي افرادي كه عمدا مقدار بسيار زيادي آب بنوشند مي‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد. 

 
يك كليه سالم در حال استراحت مي‌تواند ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ميلي‌ ليتر آب در هر ساعت دفع كند. در نتيجه فرد مي‌تواند آب را با نرخ ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ميلي ليتر در هر ساعت بنوشند؛ با اين حال، اگر همين شخص در حال اجراي دوي ماراتون باشد، به دليل استرس، ميزان دفع كليوي تا ۱۰۰ ميلي ليتر در ساعت كاهش مي‌يابد. در اين صورت اگر دونده ماراتن ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ميلي‌ليتر در ساعت آب بنوشد حتي با وجود ريزش فراوان عرق، كليه‌اش قادر نيست آن آب را به موقع دفع كند. در نوزادان كمتر از شش ماه نيز به دليل ضعف كليه ها نوشيدن مقدار كمي آب نيز مي‌تواند منجر به اين مسموميت شود. 


نشانه‌هاي مسموميت آب

حالت تهوع، استفراغ، از بين رفتن هوشياري، سردرد، ضعف ماهيچه و تشنج است.

 

هشت ليوان آب در طول روز بنوشيد. جمله اي آشنا كه همه در طول زندگي آن را بارها و بارها از زبان افراد مختلف شنيده ايم؛ اما مسئله اين است كه تا چه حد بايد به اين توصيه توجه كرد؟ آيا براي آن توجيه علمي وجود دارد؟ آيا بدن همه ما به همين ميزان آب احتياج دارد؟احتمالاً بسياري از ما گمان مي كنيم نوشيدن كم تر از هشت ليوان آب در طول روز مي تواند سلامتي ما را تهديد كند، در حالي كه يافته هاي اخير دانمشندان خبر از موضوع ديگري مي دهد. شما هم متعجب خواهيد شد اگر بدانيد نوشيدن آب زماني كه واقعاً تشنه نيستيد مي تواند حتي منجر به مرگ بشود. بر اساس آخرين تحقيقات انجام شده، دريافت بيش از اندازه مايعات منجر به فعال شدن محافظ مهار بلع درون مغز مي شود.





:: برچسب‌ها: نوشيدن آب بيش از اندازه ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: